Als didacticus ontwerp ik graag werkvormen voor geschiedenis. Kenmerkend voor mijn didactiek is een combinatie van activerende didactiek, samenwerkend leren, historische
ontwikkelingen/fenomenen die centraal staan en historische feitjes die als invulling gebruikt worden om juist de ontwikkelingen/fenomenen centraal te zetten.
Mijn favoriete werkvormen zijn voorbeelden van ontdekkend leren, waarbij leerlingen zonder enige voorkennis de werkvorm beginnen en al spelende historische informatie tot zich nemen. Het
mechanisme van de werkvorm leert onbewust de historische ontwikkeling aan, waardoor de leerling aan het einde van de werkvorm in principe alle relevante informatie van een bepaald thema kent en
door een inlevingselement ook heeft 'beleeft'.
Werkvormen voor alle tijdvakken of tijdvakoverstijgende werkvormen
Tijdvak 1 t/m 10: activerende werkvorm over uitvindingen door de eeuwen heen: Hoeveel verleden zit er in het heden?
Activerende werkvorm waarbij leerlingen aan de hand van alledaagse hedendaagse gebruiksvoorwerpen (smartphone, post-it, petfles, X-box, etc.) kijken waar deze uitvindingen vandaan komen. Hoeveel verleden zit er in dit heden? Leerlingen kunnen een technology tree maken die vanaf het heden helemaal terug te leiden is naar de prehistorie.
Workshop Hoeveel verleden zit er in het
Adobe Acrobat document
3.8 MB
Tijdvak 2: activerende werkvormen over Griekse stadstaten
Inlevingswerkvorm waarbij leerlingen een Griekse stadstaat creëren die het hele hoofdstuk meegaat. Elke les bouwen ze verder aan hun stadstaat. Ze kiezen een locatie, een beschermgod, schrijven een ontstaansmythe, kiezen een regeringsvorm en als regel met je gym-collega dat ze daar de Olympische Spelen na kunnen spelen.
minilesje grieken.pdf
Adobe Acrobat document
135.7 KB
Tijdvak 5: activerende werkvorm over heksenvervolging
In deze inlevingswerkvorm, gebaseerd op het spel Weerwolven, spelen leerlingen een heksenjacht na. Er zijn heksen gesignaleerd in het dorp, maar wie zijn het? Met psychologische oorlogvoering, list en bedrog proberen de burgers van de stad te achterhalen wie de heksen zijn...
Heksenwaanspel.pdf
Adobe Acrobat document
4.1 MB
Tijdvak 7 en 8: Activerende werkvorm over het Britse Rijk in de 18e eeuw
Workshopmateriaal voor de workshop Britannia Rule the waves! van de CSE nascholingsconferentie van de Radboud Universiteit over het nieuwe havo-eindexamenonderwerp Het Britse Rijk.
Leerlingen leven zich in in een 18e eeuws Brits persoon en gaan een sociaal netwerk aan waarbij kolonialisme, slavenhandel, abolitionisme, Verlichting, Wetenschappelijke Revolutie, Industrialisatie innig met elkaar verweven blijken te zijn.
workshop Radboud CSE Nascholing 2019 Het
Adobe Acrobat document
3.2 MB
Tijdvak 8: Lesmateriaal voor de historische context (havo) Het Britse Rijk: Slavenschip The Enterprize. Slavenhandel in het Britse Rijk.
Dit is hand-out bij de workshop over de historische context Het Britse Rijk, met als specifieke werkvorm de 'biografie'
van het slavenschip The Enterprize. De leerlingen duiken met primaire bronnen rondom één slavenschip de slavenhandel in. Ze gaan met authentieke kasboeken en brieven van de eigenaar aan de slag en recreëren de reizen van de Enterprize. Vervolgens wordt er uitgezoomd naar alle reizen van de Enterprize, daarna naar alle reizen van de eigenaar om op het meest abstracte punt te komen met statistieken van alle slavenreizen vanuit Europa. Daarna wordt er nog kort ingezoomd op het menselijke niveau, door de biografie van Equiano - een vrijgekochte slaaf - naast de grote gebeurtenissen van de tijd te leggen. Het lesmateriaal bestaat uit losse onderdelen, die los van elkaar gedaan kunnen worden.
workshop Slavenschip The Enterprize RDA
Adobe Acrobat document
13.0 MB
Tijdvak 8: activerende werkvorm over de nationalisme, archeologie en de opkomst van nationale musea in de 19e eeuw
Inlevingswerkvorm (begripsspel) waarbij leerlingen een nationaale museum (Louve, British Museum, etc) zijn en een zo aanzienlijk mogelijke collectieve moeten aanleggen waarbij zij elkaar beconcurreren en speciale karakters kunnen inzetten. De vele artefacten die in de collecties komen geven weer een mooi overzicht van alle relevante kennis uit de eerste drie tijdvakken van De Rooij.
Workshop nationalisme, archeologie en de
Adobe Acrobat document
787.4 KB
Artikelen en Powerpoints over verschillende didactische thema's:
Powerpoint lezing Actief Historisch Denken (in het vmbo), 4 november 2016, Universiteit van Utrecht
De uitgebreide powerpoint met afbeeldingen is te groot om online te zetten, dus vandaar de 'kale' versie in PDF. Uitleg van de ontwerpprincipes van AHD, voorbeelden van werkvormen en mogelijkheden voor het vmbo.
AHD in het vmbo.pdf
Adobe Acrobat document
2.3 MB